08/09/10 oktober: Krugerpark

10 oktober 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Na drie dragen geen enkele vorm van bereik te hebben gehad zijn we eindelijk weer in de lucht.

De afgelopen dagen zijn wij in het Krugerpark geweest en hebben we de meest mooie en geweldige dieren gezien. We zullen proberen om onze ervaring zo goed mogelijk te delen. De foto's zullen een bog beter beeld laten zien van wat wij allemaal hebben beleefd.

De eerste dag in het Krugerpark zijn wij vanuit Guernsey (Private park) naar een van de ingangen van het Krugerpark (Orpen Gate) gereden. Hier wilden we wat geld pinnen omdat we bijna geen Cash meer hebben. De geldautomaat was kapot, maar er werd ons verzekerd dat we verderop in het park wel geld konden pinnen. Dit verhaal hebben we de afgelpen twee dagen meerdere keren gehoord en tot op heden hebben we nog steeds niets kunnen pinnen. Gelukkig kan bijna alles worden betaald met een Creditcard.

Na wat informatie te hebben gekregen over de beste routes zijn we het Krugerpark ingereden. Hier hebben we zoveel mooie ervaringen gehad. Dit zijn er te veel om allemaal met jullie te delen. We zullen er een aantal uitpikken.

De eerste dag hebben we de big five gespot. Zeker het zien van luipaarden en neushoors is uniek hebben we ons laten vertellen. Dit bleek ook wel de volgende twee dagen waarin we nog 1x een luipaard over hebben zien vliegen en geen enkele neushoorn meer hebben gezien.

Erg spectaculair was het zien van een groep leeuwen met daarnaastEen enorme buffel welke was aangevreten door dezelfde leeuwen. Verder was het zien van een dode koe met daarnaast 3 luipaarden erg mooi.

Dankzij een erg oplettende Zuid afrikaan konden wij op ongeveer 100 meter tussen de bomen twee neushoorns spotten. Dit was erg uniek aangezien de neushoorn in het Krugerpark erg wordt bedreigd door stropers en er zelfs niet meer wordt aangegeven waar deze dieren voor het laatst zijn gespot.

De eerste dag zijn we geeindigd in het Elefants Rest park, gelegen op het hoogste punt van het Krugarpark met een geweldig uitzicht over een rivier met allerlei wild. Hier was ook onze lodge met een koelkast buiten die omgedraaid stond vanwege de apen die het eten eruit pikken.

Bij aankomst hebben we nog even snel een night drive geboekt. Na eenpaar 100 meter begon het ernorm te stinken. Toen we naar de linkerkant van de weg keken zagen we hyena's zitten die een dode leeuw aan het oppeuzelen waren. Volgens de chauffeur was deze leeuw een dag eerder gedood tijdens een territoriaal gevecht met een andere leeuw. Voor de rest hebben we tijdens deze drive veel andere dieren gezien maar geen nieuwe vondsten gedaan.

De tweede dag in het Krugerpark zouden we via een vooraf uitgestippelde route naar Lower Sabie, onze tweede overnachting in het Krugerpark, rijden. Deze dag zou net als de eerste zowel off road als op de hoofdweg plaatsvinden. We zijn er nog niet helemaal uit op welke wegen we nu de meeste dieren hebben gespot. Wederom hebben we heel veel mooie dieren gespot, welke allemaal op de foto zijn vastgelegd. Een van de mooiste momenten deze dag was het live bijwonen van een diner van een leeuw (zie ook de video). Deze zijn we veel langs riviertjes en beekjes gereden, waarbij we onze eerste luipaarden hebben gespot. Er zouden er hierna nog velen volgen. Om 15.15 uur kwamen we aan bij Lower Sabie. De eerst volgende excursie (een sunset drive) hebben we gelijk geboekt. Om 16.30uur zijn we met een jeep op pad gegaan. Na 300 meter kwamen we aan bij een beekje waar het wemelde van de krokodillen (onze eerste kennismaking). Verder kwamen we halverwege de tocht zogeheten "Wild dogs" tegen. Zij waren op jacht en hadden nog bijna een hert te pakken. Na 15 minuten samen met deze honden te zijn opgertrokken ging onze toch verder. Een paar kilometer verderop zat een enorme school apen (de soort zijn we nog niet helemaal over uit). Erg leuke beesten, die de gekste streken uithalen. Het absolute hoogtepunt van onze trip tot nu toe zou aan het einde van de drive komen. Net toen we op de weg terug waren spotte onze chauffeur een leeuw midden op de weg. Tot op een meter naast de jeep hebben we deze Leeuw gevolgd. Echt geweldig om zo'n beest van zo dichtbij te zien. Toen ie onze kant op keek sprong iedereen wel een stuk achteruit. Dat was best schrikken :-). Bij terugkomt op Lower Sabie hebben we nog wat gaan eten en hebben we op ons eigen terras nog een drankje gedaan. Vanaf ons terras keken we neer op een rivier vol met bizons, luipaarden, olifanten, krokodillen en andere genodigden. Dat deze dieren er 's nachts ook waren hebben wij gemerkt aan onze nachtrust :-P.

De derde een laatste dag in het Krugerpark stond er een korte rit op het programma richting Komatiepoort (net buiten het Krugerpark). We zijn eerst nog even een stukje teruggegaan over dezelfde route van de Sunset drive van de avond ervoor. De krokodillen waren er nog steeds en de leeuw had dit keer zijn hele familie meegenomen. Jammer genoeg wel aan de overkant van de rivier. Uiteindelijk zijn we via de hoofdroute doorgereden naar de uitgang van het Krugarpark om op onze nieuwe overnachtingsplaats in te checken. Hoe dichtbij we bij het Krugerpark zitten bleek wel uit de lunch op de plaatselijke golf club. Deze lag gelijk naast de Crocodille river. Welke rechtstreeks vanuit het Krugerpark doorstroomde tot aan Mozambique (de grens konden we zien liggen). Na de lunch zitten we nu even te relaxen. De foto's van de afgelopen dagen gaan we zo posten. Veel kijkplezier dikke zoen Shelley en Jeroen

1. Jan & Anita:
    10 oktober 2014
    Heb je de foto's met je nieuwe camera gemaakt? Weer n boeiende beschrijving en mooie foto's!!
  2. Shelley:
    10 oktober 2014
    Haha nee die blijven nog geheim! Dit is allemaal telefoon
  3. Wilma:
    12 oktober 2014
    Die verhalen moet je bundelen. Prachtig hoor! En mooie foto's.