18 en 19 oktober excursies in Kaapstad

19 oktober 2014 - Cape Town, Zuid-Afrika

Zaterdagochtend stond onze eerste excursie op het programma: een boottocht naar Robbeneiland. Al vroeg zijn we richting het vertrekpunt gegaan om alvast wat van Kaapstad te kunnen bezichtigen. Al wachtende in de haven zag Jeroen iets ronddrijven. Toen we dichterbij kwamen bleken er twee grote zeehonden rond te zwemmen. Eentje gaf een ware voorstelling weg met allerlei trucjes in het water. Iets later dan gepland vertrok de overvolle boot richting Robbeneiland. Onderweg konden we genieten van het mooie zicht op Kaapstad. Bij aankomst op Robbeneiland werden we onthaald door honderden pinguïns, erg leuk om te zien. We werden gelijk begeleid naar een bus, waarmee we een rondleiding over het eiland gingen maken. We kwamen langs o.a. de politieke gevangenis, de criminelen gevangenis, de woningen van de bewakers, de kerk, een buiten werkplaats van Nelson Mandela. Na de erg interessante rondleiding stond ons nog het absolute hoogtepunt te wachten. We zouden nu een tour krijgen van een ex politieke gevangene door de gevangenis waar ook Mandela heeft gezeten. We hebben hier een van de primitieve zalen gezien, de luchtplaats en de cel waarin Mandela 18 jaar van zijn tijd (27 jaar) heeft doorgebracht. Het zien van dit alles maakte erg veel indruk. Zeker de reden waarom al deze mensen hier zaten en dit te horen uit de mond van iemand die dit zelf heeft meegemaakt is indrukwekkend. Na afloop van de tour werden we teruggebracht naar Kaapstad. Het was inmiddels 15.30 uur. We hebben in de haven nog gelunched met een Afrikaanse dansgroep op het terras voor wat vermaak.

Zondagochtend vroeg opgestaan want er stonden vandaag twee excursies op het programma: een bezoek aan een Township en de tafelberg. Om negen uur werden we opgepikt voor de rit richting de Township. Hier werden wij gedurende anderhalf uur rondgeleid door het dorp Langa, de enige Township met sociale controle. Volgens onze gids ook de enige township welke veilig is om te bezoeken. Ondanks de armoede en slechte levenstandaarden die wij hier hebben gezien, hebben we niet het idee dat deze mensen ongelukkig waren. We merkten dat ze erg blij zijn met de hulp die ze onder andere van de bezoekers krijgen. Op de foto's krijg je een indruk van wat wij hebben gezien.

Na terugkomst bij het hotel zijn we met de taxi naar de Tafelberg gebracht. Via de kabelbaan zijn wij op de top van deze berg gekomen. Het uitzicht is prachtig vanaf deze berg. We hebben hier een kleine twee uur rondgelopen en van alle kanten het van het uitzicht genoten: Kaapstad, de bergen: de Atlantische Oceaan en ook anderen plaatsen als Sommerset West en Gordan's bay. Bij terugkomst was het erg druk in het centrum van Kaapstad vanwege de voetbalwedstrijd tussen .... Cape Town en Kaiser Chiefs. Wij zijn lekker terug naar het hotel gegaan om te relaxen. Dikke zoen van Shelley en Jeroen

1. Jeffrey:
    19 oktober 2014
    Je bedoeld Ajax Cape Town :)
  2. Sylvia:
    20 oktober 2014
    Hoii zo al jullie verhalen te lezen genieten jullie lekker. Het lijkt mij ook een hele belevenis hoor. Mooie foto's ook een reis om nooit te vergeten. Nou geniet jullier er nog maar lekker van dikke kus van Sylvia Danny en Noah Xxx