06-10: Hazyview-guernsey (privatepark)

6 oktober 2014 - Hoedspruit Nature Reserve, Zuid-Afrika

Vandaag onze tweede dag in Zuid-Afrika hebben we 270 km afgelegd om van Hazyview naar Guernsey (privatepark) te reizen. Vanochtend na een gezamelijk ontbij met andere reiziger zijn we om 09.30 uur de  "goede" richting in gereden. De afstand was een stuk minder als de eerste dag, maar onderweg waren er veel meer obstakels/bezienswaardigheden. dit begon al na amper 20 minuten met een aantal verdwaalde koeien midden op de weg.

Onze eerste tussenstop was in Pilgrims West (een traditioneel Afrikaans) dorp. Dit was erg leuk om te zien. Zonder te vragen werd onze auto gewassen voor een vraagprijs van 160 Rand. Om te vergelijken, hier hebben we de vorige avond met zijn tweeen voor gegeten. Uiteraard hebben wij niet aan de vraagprijs voldaan. 60 rand heeft onze Afrikaanse vriend gekregen (was eigenlijk nog te veel). Na een halfuurtje rondgeslenterd te hebben in het dorpje hebben we onze reis voortgezet naar Graskop. Behalve om te tanken, zijn we hier  verder niet gestopt. De trip ging verder via de panoramaroute naar God's Window. Hier hebben we kunnen genieten van een prachting uitzicht (zie de foto's). De Panoramaroute ging hierna verder langs o.a de drie rondavels en Blyde River Canyon, alvorens wij in Hoedspruit aankwamen. Dit was een modern plaatsje waar wij hebben genoten van heerlijke broodjes. Nu nog 35 km te gaan. Dit bleken achteraf hele bijzondere kilometers. Na het verlaten van Hoedspruit kwamen we al snel terecht op een rustige weg. Plotseling zagen we langs de weg een wilde zwijn opduiken. Reden voor ons om een stop te maken voor enkele foto's. (we werden vreemd aangekeken door onze medeweggebruikers). Langs de weg bleek een privepark te liggen. Hier kwamen we achter toen we langs de weg opeens een aantal giraffen en herten tegenkwamen.Nog wel netjes achter de hekken. Na een kleine 20 km kwamen we aan bij de ingang van Guerneys (private park). Hier stopte het ook abrubt met de geasfalteerde wegen. Na een eerste flinke kuil te hebben overleefd reden we op ons gemak door de poort naar binnen. Een aantal km verder kwamen we aan bij een andere bewaakte poort, welke na een kleine betaling voor ons werd opengedaan. "park binnentreden op eigen risico" stond met grote letters op de poort. Na 100 meter werd ons duidelijk waarom. Twee giraffes stonden midden op de weg. Na wat aarzelen besloten we hier gewoon langs te rijden. De giraffes gingen netjes voor ons opzij. Verderop kwamen we nog herten en een paar apen tegen. Uiteindelijk na vele bochten en kuilen kwamen we aan bij onze verblijfplaats voor de komende twee dagen: Thornhill Lodge (Guerney's private park). Net nadat we onze lodge hadden gezien en waren gaan zitten om een lekkerdrankje te doen kwamen er twee struisvogels ons terrein opwandelen. Verder springt er nu boven onze lounge bank een eekhoorntje heen en weer. Vanavond hebben we nog een Braai (Afrikaanse barbeque) op de planning staan. Morgenochtend weer vroeg op pad. We houden jullie op de hoogte

Dikke kus Shelley en Jeroen

1. Jan & Anita:
    Hoi!

Je kan boeiend vertellen Shelley, t lijkt net of we meerijden....Vooral zo doorgaan!!
  2. Judith:
    6 oktober 2014
    Superleuk om te lezen allemaal! Ik heb het grote avontuur van ' 1 dag alleen'. Ook overleefd haha veel plezier allebei en lekker schrijven is leuk!
  3. MrNoncha:
    Leuke foto's
  4. Cor:
    7 oktober 2014
    Jeroen, heb je al een tijger gezien?
  5. Laura:
    7 oktober 2014
    Het lijkt net of we er bij zijn shell! Superleuk dat je ons er zo in meeneemt :-)